Enklaste biffarna

ca 600-700g färs (jag brukar köra nötfärs)
1 dl kalvfond
2 äggulor
2-3 msk lökpulver (enkla biffar sa jag ju haha, men går likabra att hacka gullök såklart)
svartpeppar, vitpeppar,
aromat (skippa om du inte vill käka glutamat)
1 msk tomatpuré
ett par skvättar grädde

 

Rör ihop alla ingredienser. Jag brukar lukta på färsen om jag kryddat den tillräckligt, prova det. Om du tror den känns bra kryddad kan du nu trycka till den till lagomstora biffar.
Stek rikligt i smör tills de fått fin yta på bägge sidor. Stek gärna tillsammans med ett par nävar skurna champinjoner och en skuren gullök. Ös över grädde och låt allt puttra en stund.
Smaka sedan av såsen om den behövs krydda ytterliggare eller redas av.


Servera med lite goda grönsaker och annat tillbehör som du känner passar in. Själv är jag en riktig gelé-gris, så det är ett självklart tillbehör (bla bla jag vet att det inte är lchf, men en klick har ingen dött av)
Smaklig måltid!

 
 

 


Kommentarer
Postat av: Citroncest - matblogg från Italien

Så smarrigt!

2014-02-03 @ 12:00:43
URL: http://citroncest.blogg.se/
Postat av: Citroncest - matblogg från Italien

Så smarrigt!

2014-02-03 @ 12:00:44
URL: http://citroncest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback