Mör, välkryddad skinkstek tillagad i pottan

Som känt sedan tidigare är jag helt förälskad i min crockpot. Periodvis är jag väldigt duktig på att använda den och ibland mindre, men den är en fantastisk uppfinning! Som idag; visserligen har jag varit ledig så hade visst kunnat stå vid spisen länge och vrida och vända och kolla köttet, men hellre gör jag ju annat när jag är ledig.
Slängde i all mat i pottan vid 14-tiden och när jag kom hem från träning vid 20 var middagen nästan färdig, hur smidigt som helst om ni frågar mig!

Ca 1 kg skinkstek

Krydd-pasta
2 msk olja
2 msk mortlad rosmarin
1 msk timjan
Salt, peppar
0,5 msk tomatpuré
2 pressade vitlöksklyftor
Zest + saften från 1 citron


Olja
2 morötter
2 gula lökar

1,5 dl köttbuljong (fond/buljong + vatten)

Klappa skinksteken torr med lite papper.
Rör ihop krydd-pastan och massera in köttbiten med detta.
Om du vill kan du låta köttet ligga o gosa till sig i en påse med kryddorna (kan förberedas ett dygn innan), men detta är inte nödvändigt..

Häll lite olja i botten på pottan slanta morötter o gullök och lägg i botten.
Häll över buljongen.
Lägg köttet ovanpå.
På med locket och tillaga på låg i 6,5 h.

När det bara är en halvtimme kvar, ta upp köttet och låt vila.
Släng i grädde sista halvtimmen o sätt temp på hög.
Red av såsen och servera med önskade tillbehör.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback