Smörgåstårta a la LCHF och TÄVLING

Nu är sommaren här och vad passar då inte bättre än en mysig picknick! I samband med detta picknick-recept har jag fått i uppdrag av blogg.se och Enjoy Wine att recensera ett nytt vin från 99 rosas som dessutom passar till mitt picknickrecept, kommer senare i veckan. Ni mina kära läsare ska sen kunna gå in på tillverkarens hemsida (meddelar när) och rösta på förhoppningsvis mitt recept, eller det ni känner mest för. De som röstar har chansen att vinna en finfin picknickkorg!
 
Klassisk picknickmat brukar bestå av pastasallader, smörgåsar eller rullmackor, jag tänkte göra det hela lite roligare med en smörgåstårta! Usch vad kladdigt tänker ni nu, men NÄPP gör smörgåstårtan i en springform, enkel att ta med, enkel att servera, gudomlig att äta. Och eftersom jag äter enligt LCHF blev såklart receptet en smörgåstårta på LCHF-vis.
 
Till en rund springform ......cm
 
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1 dl kokosmjöl
3 tsk fiberhusk
6 ägg
120 g färskost typ philadelphia
2 dl creme fraiche
 
Blanda de torra ingredienserna i en skål för sig. Vispa ihop ägg, philadelphia och creme friache till en jämn smet.
När smeten är jämn häll ner mjölblandningen och blanda väl. Klä en ugnplåt med bakplåtspapper och häll ner smeten. Försök att göra smeten så jämn som möjligt med exempelvis med en slickepott. Sätt sedan in plåten i ugnen på 175 grader i 10 minuter. Ta ut och låt svalna innan du skär brödet i bitar.
 
Det ska bli tre bottnar av smeten och jag hade då tre fyllningar som man självklart kan variera hur man vill och känner för! :p Dessa fyllningar hade jag i min i alla fall:
 
Grundfyllning:
3 dl grädde, löst vispad
1 msk creme fraiche
2 msk majonnäs
salt, peppar
 
Rör ihop grundfyllningen.
 
Fyllning 1: Leverpastej, bostongurka, grundfyllning
Fyllning 2: Skinka, ost, grundröra
Fyllning 3 + toppen: Kokt hackat ägg med mjukost, grundröra överst. Sedan toppade jag med räkor.
 
Dekorerade med skinkrullar, ostrullar, kokta ägghalvor, gurka, tomat, räkor
 
Om någon inte gjort smörgåstårta ska jag beskriva hur ihoppusslingen går till:
När brödet är avsvalnat skär du det efter springformen.
Brer smör på brödet och har på fyllning 1.
På med nästa brödskiva, och brer på smör, på med fyllning 2.
Sista brödet, bre på smör, kleta på fyllning 3. 
Toppa med räkor och allt annat pålägg.
Låt gärna tårtan stå några timmar så den hinner gegga ihop sig.
Tårtan kan med fördel göras dagen innan, men skippa då den översta dekorationen tills dagen då ni ska festa på tårtan.
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej Stephanie!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-06-21 @ 15:25:17
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback