Köttgryta, klassisk mormorstil

Ja eller i alla fall som min mormors! ;) Men det är ju min blogg också ;D
När man ändå gör köttgryta tycker jag man ska slå till och göra mycket, därav mängden i mitt recept, dock kan du halvera eller dela, inspireras eller vad du känner för ifall du tänker tillaga denna utsökta gryta!!
 
ca 2 kg skinkschnitzel (annat kött funkar också bra såklart, dock behövs inget "fint" kött till detta, men om du känner för oxfilé, varsågod)
1 pkt bacon
4 små gula lökar
3 morötter
3 vitlöksklyftor
1 äppel
champinjoner
salt peppar
köttbuljong
vatten
grädde och creme fraiche
 
Skär köttet i lagom bitar och bryn i smör. Jag stekte i omgångar då jag gjorde så mycket kött för att det ska brynas och inte "kokas" som det lätt gör om man har för mycket i stekpannan.
Krydda med salt och peppar över köttet och häll sedan ner omgångarna i en större kastrull av något slag. Likaså skär du bacon, steker och lägger sedan ner i grytan.
Skala och skär vitlök, gullök, morötter och äppel. Lägg ned i grytan, slå på lite vatten kanske 3 dl. I med buljongtärning och ha på locket. Låt puttra 1-1½ timme. Rör runt ett par gånger. Mot slutet skivar du champinjoner (eller konserverade) och lägger ned i grytan.
Häll på valfri mängd grädde och creme fraiche, eller mjölk om du vill ha fettsnålt. Red av om du vill det.
Smaka av, jag hade också i 2 msk hackad persilja.
Servera tillsammans med grönsaker, valfri sort, valfri mängd! (Potatis, ris, pasta för den som käkar det)
 
Smaklig måltid!!
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Hej!
Älskar verkligen din blogg. Allting ser så gott ut!
Jag har fått råd av min kostrådgivare att jag borde börja med LCHF för att minska mitt söt- och sockersug. Men jag är fortfarande lite skeptisk till hela fettochingenfrukt-grejjen. (sjuksyrra som man är ;) )
Hur strikt kör du? Hur funkar allt för dig? Händer det något på vågen för dig?

Kramar, Ida.

Svar: Hejsan!Men ååh vad du är gullig då! Tack vad det värmer!!
Förstår att du är skeptisk, var jag med i början.
Nu kan jag ju bara tala från egen erfarenhet och vad jag känner/upplever :)
Jag kör inte superstrikt, i början när jag skulle "lära mig" så kollade jag på innehållsförteckningen så inget gick över 5g kolhydrater / 100g, men nu kollar jag inte sånt så jättemycket förutom på till exempelvis korv som ofta innehåller en del skit.
Jag mår sååå bra på detta! Magen mår bra, ingen uppsvälld ballong, inget sötsug. Jag har en del problem med huvudvärk, mina anfall har minskat vilket är underbart. Jag får för mig att jag är piggare, huden är bättre och håret växer som ogräs!
Jag var ju lite överviktig när jag började med LCHF, i kombination att jag tränade gick jag ner. Nu ligger jag stabilt på en hälsosam vikt enligt min mening. Vad jag läst mig till i böcker om LCHF är det såhär att om man är överviktig går man ner, om man är underviktig går man upp. Kroppen typ "stabiliserar" sig själv med hjälp av denna kost.
Risken finns att du kanske går upp lite i början tills kroppen vänjer sig bara så du vet, och en del övergångsbesvär kan uppkomma, huvudvärk/yrsel/trötthet m.m... Men det går över!
Vet inte vad jag ska säga mer, om du undrar något mer eller vill ha tips på något så ska jag hjälpa dig så gott jag kan! :p Och du en sak till, bara för man kör LCHF behöver man inte riktigt dricka grädde, haha, en del tror ju det. Känn efter hur mycket fett just du behöver för att inte bli hungrig snabbt, eller om du mår illa har du för mycket fett i maten.

Lycka till och välkommen till en härlig livsstil! =))
Kram!
Stephanie

2013-05-15 @ 09:39:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback