Dovrekaka

Dovrekaka görs på Karlsbaderdeg, vilket innebär att det är mer smör och ägg än vanlig bulldeg. Vilket gör det lite extra gott med andra ord ;)
En av de avgörande faktorerna till att degen blir så god är att man tillsätter smöret i fast form, vilket gör att det smörjer glutentrådarna i stället för att tynga ner degen. Därför blir degen extra fluffig, och extra fluffig = extra smarrig maa friends!


3 kransar

Deg
50g jäst
250g kall mjölk
700g vetemjöl
100g strösocker
15g bakpulver
2 normalstora ägg
5g salt
200g rumstempererat smör

Fyllning
200g rumstempererat smör
200g florsocker
20g vaniljsocker

Garnering
1 ägg till pensling
pärlsocker & flagad mandel

Lös upp jästen i den kalla mjölken. Tillsätt övriga ingredienser utom smöret.
Arbeta dagen i maskin eller för hand i ca 5 minuter och tillsätt smöret klickvis.
Arbeta degen ytterliggare i 10 minuter med maskin eller 15 minuter för hand.
Degen ska vara följsam och elastisk.
Låt degen vila 10 minuter - under tiden kan du göra smörkrämen, rör eller vispa alla ingredienser och låt stå framme i rumstemperatur.
Lägg degen på mjölat bakbord och dela degen i 4 delar.
3 av delarna kavlar du ut till rundlar i 20-22 cm i diameter. Lägg rundlarna på bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta en timme.
Den sista degbiten kavlar du till en rektangel, som du sedan låter ligga i kylskåpet tills den ska användas.
Lägg fyllningen i en spritspåse och tryck ner pipen på omkring 10 ställen i varje rundel och spruta i lite kräm.
Ta fram den kalla degrektangeln från kylen och skär degen i 1 cm's breda remsor och lägg till ett mönster på rundeln.
Pensla med uppvispat ägg och garnera med pärlsocker och flagade mandeln.
Grädda kakorna i 200 grader i ca 20 minuter.

Ät och njut ;)




Som jag skrev i receptet ska man bara göra omkring 10 krämhål, tyckte jag.
Var som sagt första gången jag bakade dessa, men det är en samksak, prova er fram ;)









Detta recept har jag hittat i tidningen, Mitt Kök, nummer 24 - 2011.
Och jag ska lätt baka dessa raringar igen.
Ska dessutom prova göra kanelisar på denna deg, hört att det ska vara gudomligt! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback