Biffar med svamp och löksås

Biffar har jag ju gjort innan i bloggen, men hade en annorlunda kryddning denna gången, så jag kastar upp receptet på dessa med!

1 kg köttfärs
2 lökar
2 vitlöksklyftor
3 msk fond
1 msk pepparmix
2 ägg
3 msk skorpmjöl

Jag körde lökarna i en mixer, annars får man ta o finhacka löken rejält, men om man har en mixer säger jag, go for it!!
Yees, men det är bara till att blanda ihop alla ingredienser till biffarna och trycka till till biffliknande former och steka i smööör.
Eftersom att jag hade ett kilo färs så valde jag att göra några köttbullar att frysa in eftersom att ett kilo färs är lite mycket biffar för två personer. Så det är ju ett tips, köp för mycket färs, gör meatbullar och frys in och ta fram när man inte pallar göra någon mat? Taaa daaaah done!

Och till biffarna gjorde jag klyftpotatis i ugnen, köpte små potatisar, delade de 4 gånger så de blir som små båtar lägger i en ugnsfast form, öser på lite olivolja, kryddar med rosmarin salt och svartpeppar, poooof in i ugnen i ca 40 minuter kanske? Hade ärligt talat ingen koll, det är ju bara till att känna med en provsticka när det är klart. Men ca 40 minuter!

Och till såsen som jag fick såå mycket beröm för av min boyfriend haha.
Den var jätteenkel men ändå så god.


Svamp och löksås
2 gullökar (jag hade tre för de var så små)
250 g champinjoner (färska helst)
2 dl matlagningsgrädde
salt & peppar
maizena till redning

Skär svamp och lök i bitar som du blir nöjd med.
Stek i massor av smör, stek länge och på medelvärme så att det blir mjukt.
Krydda med salt och peppar
Ös i grädden och låt koka upp.
Red av med maizena.

Jag råkade ta lite för mycket redning så jag fick spä med lite vatten.

Så då var allt klart :)

 
 
 
 



Joda de var himla gott alltihop.
Sen kan man ju ha sallad eller kokta morötter eller vad man nu vill ha till.
Men jag skippade det.
Tog ättiksgurka och gelé :D En riktig gelégris är jag.
Lingon kanske de flesta hade föredragit?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback