Förrätten: Pekingsoppa

1 kycklingfilé
2 dl räkor
1 morot
5 cm purjolök
2 buljontärningar
3-4 baconskivor eller 3-4 skivor skinka går bra med
1 burk champinjoner
1 msk soya
1 msk sambal oelek
8-9 dl vatten

Börja med att koka upp vatten och buljontärningar. Spelar inte så jätte stor roll vad det är för buljongtärningar, men jag hade en grönsak och en kött.

Skär kyckling, moroten och purjolöken. Moroten och prujon ska vara fint skurna.

När det kokar riktigt i kastrullen lägg då i kycklingen och låt koka ett par minuter.
Sen är det bara till att köra i resten. Koka upp, smaka av.
Jag hade även i lite paprikapulver, cayenne och vitlökspulver.

En del gillar soppan lite tunn sådär som den är utan redning, medans andra vill ha den tjockare.
Jag gillar båda delar, dock gjorde jag den tjockare idag.
Det krävs en hel del redning för att få den tjock. Bekväm som jag är använda jag mig av underbara Maizena redning.

Denna soppa är en förrätt, men går lika bra att äta som varmrätt!

Smaklig måltid!









Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback