Fransk löksoppa

Supergod förrätt

Till 4 personer

4 stora lökar (5 små, 6 jättesmå..osv..osv..)
1 liten vitlöksklyfta
8 dl grönsaksbuljong (vatten+tärning)
1 dl torrt vin (kan uteslutas)
1 lagerblad
1 tsk timjan
3 skivor rostebröd
10-12 skivor ost (gärna med lite mer smak på)

Sätt ugnen på 250 grader.

Skala löken och skär den i skivor. Det är en smaksak om hur breda skivor. Jag hade knappt 1 cm's breda.

Fräs till löken i smör tills den blir genomskinlig, men utan att den få färg. Krydda med lite nymald vitpeppar.

Tillsätt vitlök, buljong, vin, lagerblad och timjan. Låt det hela sjuda en stund, cirka 20-25 minuter.

Dela upp löken i soppskålar (OBS! Ugnsfasta), häll sedan på soppspadet. Rosta brödet lätt, skär i tärningar (inte för smått), lägg på soppan, lägg på 3 ostskivor (eller så det täcker brödet)

Gratinera soppan i ugn tills osten smält och fått fin färg, cirka 5-10 minuter.

 
 





Kommentarer
Postat av: Erica

Jag har exakt likadana skålar ;) Trodde bara det var jag som hade sådanna :) hahah

2011-08-26 @ 13:27:33
URL: http://ericajohansson.blogg.se/
Postat av: Stephaniemat

De är faktiskt mammas o pappas när jag lagade mat där hemma ;) Så faktiskt är de inte mina! Men de är otroligt fina :)

2011-08-30 @ 18:16:05
URL: http://stephaniesmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback