Köttbullaar!

Gjorde köttbullar i förrgår. Blev supergoda! Och bäst av allt, det var jätteenkelt och gick snabbt att göra.
Egentligen behövs inget recept på köttbullar. Man tar lite av vad man tycker är gott att ha i och bland ihop!
Men här kommer mitt recept i alla fall på ett ungefär:

- 500g färs (jag hade endast nöt, men bland är att rekommendera då de inte blir så torra)
- 1 ägg
- lite skorpmjöl, ca 2 msk? tog bara lite grann
- lite peppar, 2-3 krm
- kalvfond, ca 2 msk (jag ääääälskar fond, har det nästan i all matlagning)
- cayennepeppar 2-3 krm
- grillkrydda, en skvätt typ :D

Sen rör man bara ihop allt till en gägga, rullar dom (alternativit gör man biffar, för de är så saatans tråkigt att stå och rulla), smälter smör i en stekpanna och steker loss! Jag har rättså hög värme först för att de ska få en god yta, sen sänker jag till medelvärme för att de ska bli genomstekta :)

Lycka till :D


Kommentarer
Postat av: Annika Liljequist

Hej Stephanie!



Jag älskar med att laga mat och kan dela med mig av ett grymt recept på hel ugnsstekts kyckling om du vill ha, men jag har en fråga till dig. Hur lyckas man med bra sås till köttbullar? Min har aldrig blivit bra de gånger jag testat så jag har slutat försöka..



Ge mig tips!

2010-11-22 @ 23:32:22
Postat av: stephanie

hejhej :) jaa jag vill väldigt gärna ha ditt recept :D är det vanlig brunsås du menar? Jag hade tänkte göra pannbiffar ikväll och ska lägga ut ett snabbt och enkelt recept på god sås som funkar till köttbullar med. Ska även lägga ut ett litet mer avancerat recept på god brunsås. Men skicka gäärna din kyckling ;)

2010-11-23 @ 06:03:58
URL: http://stephaniesmat.blogg.se/
Postat av: Annika

Ahh! Tusen tack! Jag lovar att berätta hur det gick!



Kyckling gör du så här:



Du har en stor kyckling som är tinad, förhoppningsvis är inälvorna utplockade så man slipper göra det själv.



En burk budweiser (500ml), fungerar med annat ljusöl också



Marinad:

1 tesked fänkålsfrön

1 tesked spiskumminfrön (fungerar med vanlig spiskummin också)

1 tesked paprikapulver, helst ett med ganska mycket smak i. Jag har från Indien, men jag antar vanligt blir bra med

1 tesked farinsocker

1 tesked chilipulver

salt och svart peppar

Olivolja



Börja med att stöta fröna i en mortel, har man inte en fungerar också en sked och en vanlig bakskål, det behöver inte vara jättenoga, blanda sedan ner övriga kryddor och olivolja och blanda ihop så det blir en bra pasta av det.



Ta sedan ölburken, drick upp hälften, eller ge till b-friend. Sedan sätter du kyckligen på burken. Det ser jätteskumt ut, men men. Tryck in burken ganska långt.



Sedan smörjer du in hela kyckligen i kryddblandningen. Hela kyckligen ska få marinad på sig. (Vill man dock ha lite mer smak, kan det vara en bra idé att dubbla marinaden.)

Sedan ställer du kyckligen med ölburken neråt på en ugnsfastform, den ska stå upp alltså, in i ugnen på 200 grader i 1 timme och 10 minuter ungefär, beroende på ugn kan det ta upp till 1 timme och 30 minuter. Är det sommar går det grymt bra att grilla kyckligen också.



Det blir grymt gott, och är man bara två kan man göra samma marinad fast till kycklingklubbor, men skippa ölet då.



Jag serverade med en sallad på matvete, soltorkade tomater och fetaost. Men det gör man som man vill!



Hoppas du provar, och lycka till!

2010-11-23 @ 12:58:39
Postat av: Stephanie

Lät jättegott :D Den lovar jag att prova! Lycka till med såsen! =)

2010-11-23 @ 14:43:06
URL: http://stephaniesmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback