Öländska kröppkakör


1 kg rå potatis
250 g kokt potatis
3/4 dl vetemjöl (jag tog 3/4 + 3/4 vetmjöl istället o skippade kornmjölet)
3/4 dl kornmjöl
200 g rimmat sidfläsk
1 st gul lök
2 msk kryddpeppar, grovmald (stod det i receptet men jag hade finmald kryddpeppar och inte alls så mycket)
100 g smör
lingon

Do like this:

Riv den råa potatisen, krama ur så mycket vätska som möjligt. Lägg därefter potatisen i en bunke.

Pressa den kokta potatisen (eller mosa med handen som jag gjorde). Lägg den i bunken med den rivna potatisen. Tillsätt mjölet och kornmjölet. Blanda allt till en fin och smidig deg (jag kastade i ett ägg också för att det skulle bli lättare att få ihop geggan, ta lite extra mjöl om man tycker de e för kladdigt).

Skär fläsket i tärningar och finhacka löken. Fräs det tillsammas i en stekpanna så att fläsket blir knaprigt. Tillsätt kryddpeppar.

Koka upp rikligt med lättsaltat vatten i en rymlig kastrull. Rulla under tiden degen jämnstora bollar och platta till lite. Gör en liten grop i varje degbit som du fyller med lite lök och fläsk.
Förslut gropen med handen och rulla försiktigt till en rund kaka. Lägg ner kroppkakorna i det kokande vattnet och låt koka i ca 40 min (för mig tog det 25 minuter). När kroppkakorna är klara flyter de upp till ytan.

Man kan äta dom sådär, alltså kokta bara. Men jag vill ha lite yta på dom så jag smälter en hel del smör och steker dom tills dom fått fin färg.

Lägg upp kroppkakorna på tallrikar och servera med lingon och skirat smör.


















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback