Ostpanerad torsk med stuvade ärtor

400g torsk (i torskblock eller i styckfrysta bitar, färsk eller vad du nu må ha)
2 dl mjöl (jag körde 1 dl vetemjöl + 1 dl fullkornsdinkelmjöl
aromat och vitpeppar
2ägg
2-3 dl riven ost, gärna en lagrad smakrik (funkar med parmesan)
 
Skär torsken och önskvärda bitar. Häll upp mjöl i en skål tillsammans med aromat och vitpeppar. I nästa skål uppvispade äggen och i sista skålen den rivna osten (ska vara finriven).
Doppa fisken i följande ordning som jag nämnde skålarna.
In i ugnen 175 grader ca 15 minuter eller tills fisken är färdiglagad enligt dig eller tills du fått osten så som du vill ha den.
 
300g ärtor
25 g smör + 1 msk vetemjöl
2 dl mjölk
salt, vitpeppar, muskotnöt
 
Smält smör i en kastrull och ha sedan i vetemjölet, vispa runt så alla klumpar försvinner. Häll på mjölken och låt koka upp. Häll sedan ner ärtorna. Jag hade i mina frysta, annars kanske man behöver spä stuvningen.
Smaka av med kryddorna.
Till detta serverade vi potatis.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback