Dinkelfröknäcke

Härligt att se att ni kommer hit fastän att det varit extremt dåligt med uppdateringar, ni gör mig glad :)
Tänkte göra en comeback i form av knäckebröd haha. Så enkla och så sjukt goda! Hittade det på en väns instagram, så allt beröm till henne :)
 
Till 1 plåt
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön, skalde
½ dl linfrö, krossade eller hela avgör du själv
2 dl fullkornsdinkel
½-1 msk flingsalt
2 dl kokt vatten
½ dl olja av fin kvalitet
 
Blanda alla torra ingredieser väl. Häll på det kokta vattnet och oljan och rör om snabbt och ordentligt!
Smeta ut allt på en plåt med förslagsvis bakplåtspapper, ett tips är att lägga upp smeten på pappret och sedan lägga ett papper till ovanpå då är det enklare att få ut smeten.
Sedan tjoff in i ugnen på 150 grader ca 45-60 minuter. Jag hade mina inne 60 minuter, lite för länge för min ugn, du får prova dig fram helt enkelt!
När det är färdigt och svalnat bryt i bitar och förvara i burk med tätslutande lock.
Givetvis går det att byta ut fröna till just dina favoriter! :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback