Köttfärssås, försök till skol-köttfärssås

400 gram blandfärs
1½ gula lökar
1 rotselleri, ca 100g
½ dl tomatpuré
1 dl ketchup
1 dl chili sås, av tomattyp, typ felix eller heinz
ca 5 dl vatten
1 msk kalvfond/oxfond
½ tsk torkad basilika
½ tsk torkad oregano
salt & vitpeppar
maizena / mjöl till redning

Börja med att hacka löken, ganska grovt.
Grovriv rotsellerin och fräs detta i stekpanna i lite smör. Fräs tills löken blivit genomskinlig.
Lägg i färsen och blanda runt allt. Slå på lite vatten, stek tills färsen inte är rosa längre. I med resten av ingredienserna.
Låt allt få småputtra under lock omkring 45min-1 timme. Slå på mer vatten om det skulle behövas. 
Smaka av ifall det behövs mer av någon krydda. När du nu är nöjd med smaken kan du ha i maizenamjöl och reda av såsen till önskad konsistens.




Dessvärre är detta en gammal bild.. För första gången glömde jag typ ta foto på maten?!
Så tråkigt utan bild så de fick bli en då jag gjort köttfärssås en annan gång.. :p

Rätt likt skolköttfärssås blev de väl.. Skulle nog kört pyyyttelite med mixern för att få till konsistensen.
Någon mer än mig som gillade skolans köttfärssås?! :D
Skolan hade ändå några ess i rockarmen ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback