Helstekt kyckling i gjutjärnsgryta

1 kyckling, omkring 1 kg
2 lökar
3 morötter
grillkrydda
smöör
3 dl vatten
'
Krydda kycklingen runt om med grillkrydda, krydda även in i gumpen, försök komma åt överallt :p
Bryn till smöret och lägg i kycklingen. Bryn runtom för att sedan låta den ligga med bröstet neråt då de köttet tar och behöver mest tid.
Lägg i skalade morötter och lök runt om (Lägg gärna i 4-5 katrinplommon också, ger god smak. Jag hade inga hemma o orkade inte köpa). Häll på 3 dl vatten.
På med locket och låt kycklingen svettas på medelvärme i ca 40-45 minuter innan det är dags för att vända.
Låt ligga 20 minuter på andra sidan.
Ta upp kycklingen ur grytan. Time to do the godaste sås ever ;)
Tillsätt 3 dl mjölk, en kycklingbuljongtärning, koka upp. Smaka av. Red av. Looovely ;)
'
Servera kyckligen med kokt potatis, den goooda såsen, kokta morötter, gelé, vad man nu vill ha!
'
'
'
Var inte så duktig med dokumentationsbilderna idag, men men ibland får de bli så.
En till sak som jag ska säga är att jag är inte ett jättefan av grillkrydda. Men i detta fallet måååste de vara de!
Detta recept ska föreställa min mormors, det är den underbaraste kyckligen som finns! Jag ääälskar mormors kyckling. När mormor ska laga mat och jag får önska rätt, då blir de alltid denna. Ah mommokyckling <3 forevaah!
'
Detta inlägg avslutar jag med att säga puss och tack till min mormor som låtit denna underbara kyckling komma in i mitt liv!
'
'
Såhär ser den underbara kvinnan ut som gör den underbara kycklingen,! (Morfar som syns lite sådär obemärkt i mitten av bilden haha, söt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback