Kokt torsk med pepparrotssås och potatis

Detta är ungefär mat till tre personer,
lite mycket sås kanske, men sås är gött :D

Kokt torsk
5-6 torskfileér
vatten
1 citron
2 lagerblad
6 pepparkorn
1 fiskbuljongtärning

Ta i så pass mycket vatten i en kastrull så att det finns gott om plats för torsken att koka i.
Så ös i vatten, skiva citronen och tryck i lite saft i vatten från citronen
Lägg i lagerblad och pepparkorn och buljongtärningen.
Låt allt koka upp.
När det kokar kan man lägga i torsken, låt det dock iiiinte stormkoka då kan fisken gå sönder.
Och det går jädrans snabbt att koka torsken så 3-4 minuter i lugnt kokande vatten o så är firren klar!


Pepparrotssås
2 msk smör eller margarin
3 msk vetemjöl
1 hönsbuljongtärning
6-7 dl grädde eller mjölk (jag hade endast mjölk, 3%)
2 msk riven pepparrot

Smält matfettet till såsen i en kastrull och rör ner vetemjölet. Tillsätt, mjölken, hönsbuljongen och den rivna pepparroten. Låt såsen sjuda ca 5 min.



Ja jag vet att ärtor är klassiker till fisk, men nu vill jag ha broccoli, sådeså!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback