Fried rice á la Stephanie (TIDSINSTÄLLT-INLÄGG)

Jag älskar ris måste jag bara säga först.
Jag kan till och med äta endast ris till frukost, ris med lite soya!

Ris blir ju nästan alltid över, eller i alla fall i vår familj, men det är ju perfekt för då kan jag ju äta ris dygnet runt höhö ne skojar bara.

Men här kommer ett enkelt recept på fried rice, det går ju dock att göra tuuusen olika sorters fried rice!

Till två personer

Lite överblivet ris, ca 4 dl? (kokt då asså)
1 morot
5 cm purjolök
1 paket bacon
2 ägg
soya

Börja med att smälta lite smör i en stekpanna och knäck i äggen där, blanda runt dom när de kommit ner i pannan så det ser ut som äggröra och hacka sönder äggen till smulor typ. Okej inte hacka, men gör de till smulor i alla fall.

Sen tar du bort äggen från pannan och lägger på en tallrik sålänge.
Skär baconen i bitar och stek till.

Strimla morot och skär purjolöken.
Stek morotsstrimlorna med baconen en stund för att de ska bli lite mjukare.
Sen är det bara till att blanda ner allt igen, riset då också.

Fried rice ska faktiskt helst göras på några dar gammalt ris.
Om man använder nykokt ris är det lätt att det blir grötigt, ingen höjdare!

Servera med lite soya.
Smaklig måltid!

 







(Nu är jag bergis i Österrike, undra vad vi gör nu? Och ni som undrar vad jag svamlar om, så är detta tidsinställda inlägg :D)

Kommentarer
Postat av: Kitchi

Fried rice är asgott!! :D

2011-02-19 @ 20:26:36
URL: http://kitchi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback